Per-Olov
- bygdeorginal, känd i "sju kyrksocknar"
Levde i Alundatrakten under förra århundradet och några
år in på detta - han dog 1912 vid en ålder av 86 år.
Hela sitt liv fungerade han som ortens budbärare. Det han däremot
inte kunde, var att arbeta. Men illmarig var han och långt ifrån
dum - när han inte själv ville spela dum.
Han kunde härma allt och alla, t.ex. kyrkklockorna i Alunda, vilket
enligt honom lät som "bånge, bång, lång"
medan de i hans öron sämre ljudande klockorna i Morkarla - Per-Olov
var lokalpatriot - lät som "blang, bång, bo, bång".
En gång härmade han ett par gamla gummor som nödåret
1884 tänkte dränka sig i Mörtsjön för att få
slut på eländet. "Di tog me seg en hink varmt vatten för
att he sulle kännas lite bättre, når e sulle huppa i, men
de hade dåli verkan, så jen sa te jen anre: 'Dränker inte
du deg, Lovisa, så dränker inte jag meg heller. Nu går
vi hjem till stugga igen å spinner stickgarn'. "Språket
är hans eget och torde trotsa all forskning. Han härmade med
förkärlek också hur det lät när "Landsvägs-faster"
eller "Snatt-Junte" fick spö på galgbacken i Haberga,
en av Alundasocknens byar. "Ja tordes inte gå nera, ja"
sa han, "men det lät så här för vart slag: schi,
scho! Å den stackarn skrek! Hä sulle göra omåttligt
ont, de där, vettja!" Häradsdomaren stod med klockan i hand
för att se till att profossen inte slog för ofta - det skulle
nämligen svida ut ordentligt mellan slagen.
Onekligen var Per-Olov en god historieberättare. Orsaken till att
det i Ekeby kyrka sattes in en dörr bakom predikstolen skulle enlig
honom vara följande händelse. "Jo se, he va så, att
prästen hade vurre i Blaåker å fått förning
me seg hjem: två stångkörvar, som han stöppa i bakficka
på långrocken. De va en lörda, å då han kom
hjem, glömde han bört körven, så på söndan
hade han den i fecka, då han stog för altare. Bässöm
he va, kände han nåt som tog tag där bak. Dä va en
hunn som hadde vädra opp körven. Hunn drog fram den ena å
la seg på körkgången å åt oppen. Vänta
du, ja har jen kvar, tänkte prästen.
Då han stod på predikstolen, så hörde han nån,
som kom i rappan. Nu kommern igen! tänkte han å sparka bakut.
Men he va klöckarn he som kom me lysningsboken - - -."
Per-Olov var snål. Då han var på kalas kunde det hända
att han plötsligt lade sig ner på golvet och började leta.
Tillfrågad om han hade tappat något, sade han att han just
förlorat en femtioöring. Alla hjälpte honom leta men ingen
kunde finna slanten som naturligtvis inte existerade annat än i Per-Olovs
fantasi. För att trösta honom - han var ju fattig - gav de andra
då honom en eller annan femtioöring.
Religiös var han också och tillhörde ett slag Frälsningsarmén.
Han var så religiös att han inte ens benämnde staden Gävle
vid dess rätta namn utan istället sade "stan svära"
eller "stan me de fula namne", "Fanny" uttalade han
som "F-ny" och "fanjunkaren" blev bara "junkarn".
Bilden av denne hedersman - något annat kan inte sägas om honom
- är en liten gubbe, klädd i en långrock, som är grön
av ålder, rutiga byxor, blommig kravatt eller lång yllehalsduk
samt en tillstukad hög hatt. I ena handen bär han en nattsäck
eller smörbytta, i den andra en käpp vars huvud är utformat
som en tupp. Han tyckte om att leka med barn, red omkring på käppen
och gol.
I smörbyttan brukade han förvara brudkronan ifrån Ekeby
kyrka, då han bar denna till bröllopen i Alunda, som gärna
lånades då Alunda kyrka inte hade någon egen. Då
var han sjaskigt klädd för att lura eventuella stråtrövare.
Men lycklig! "Jaa, kere söta, va ja har kånka på
den här bytta me gullkrona i. Den ene får ha na på huvut
å den andra inte, men kärestaligen, va de ä högtidlit
me gullkrona ändå, når de ä nån som har na.
Då får man sitta milla skål och vägg å äte
kaker, kräm å bruna böner å budingar, så mycke
jen kan få ner. Jaa, jässbu bire allri för nog åv."
Mat tyckte han om, och snus och dricka. "Ja kere, hur sulle hä
gå, öm en inte hadde de här innerlitt rare snuse? Å
så putelldricka sen! ja menar tocke där kriminal. Dä ä
gött dä. Men puttilöle slår i nacken dä."
Per-Olov gick även i bönmål och om frieriet gick bra så
fick han ett par ullstrumpor som tack. Det sades att han hade många
par ullstrumpor.
Text hämtad ur bl.a. 'Sällsamheter i Uppland'
av Bengt Järbe
och ur bygdespelet 'Per-Olov går i bönmål' av Karin Ahlinder
|